Castrol a aktivity v motoršporte
Tento rok je to už neskutočných 124 rokov, kedy bola založená spoločnosť Castrol, vtedy ešte pod názvom CC Wakefield & Co. Úspešná spoločnosť špecializujúca sa na vlastný výskum, vývoj a výrobu olejov a mazív.
U nás v Servinde sme náležito hrdí na to, že práve my sme sa mohli stať autorizovaným distribútorom značky Castrol pre autorizované servisy v Českej republike a na Slovensku. Castrol, to nie sú ale len oleje, mazivá a ďalšie skvelé produkty, ktoré udržujú váš automobil, motocykel, alebo taktiež vesmírne vozítko Mars Rover, stále v pohybe, ale taktiež aktivity, ktoré už od roku 1906 podporujú priekupníkov a rekordmanov na súši, na vode, ale i vo vzduchu, prípadne i na iných planétach. Castrol je tak dnes významným partnerom niekoľkých veľmi úspešných motoristických tímov na celom svete.
V našich predchádzajúcich vydaniach sme vám priblížili spoluprácu Castrolu so stajňou Formuly 1, dnes nesúcu názov Alpine F1 Team, a stajňou Formuly E Jaguar TCS Racing Formula E Team. V tomto vydaní by sme sa chceli krátko ohliadnuť do minulosti a odhaliť bohatú históriu partnerstva Castrolu s motoristickými tímami a zároveň sa zastaviť v súčasnosti a pripomenúť si, kto je súčasťou aktuálneho partnerstva s Castrolom. Pevne sa pripútajte, jazda začína!
Ak začneme pri kráľovne motošportu, ktorou je samozrejme Formula 1, potom by bolo slušné poznamenať, že Castrol bol dôležitým partnerom hneď niekoľkých veľkých stajní, a síce už od 70. rokov minulého storočia. V zozname tak nemôže chýbať napríklad britsko-kanadská stajňa Walter Wolf Racing, ktorú v prvopočiatku spoluvlastnil i známy Frank Williams a stajňa vtedy niesla meno Wolf-Williams Racing. Počas histórie tejto stajne sa v jej kokpite objavili mená ako Jacky Ickx, Keke Rosberg, ale taktiež James Hunt. Ďalšia stajňa, s ktorou spojil svoju cestu Castrol, bol McLaren. Títo velikáni spolu kooperovali hneď dvakrát. Poprvý krát v rokoch 1979–1980 a druhý krát to bolo v rokoch 2017–2020, kedy sa McLaren škriabal z nedôstojných spodných priečok pohára konštruktérov na dohľad aktuálne najsilnejšej trojice (Mercedes, Red Bull a Ferrari). V rokoch 1983-1984 to bola pre zmenu stajňa Brabham, ktorá vo Formule 1 figurovala už od roku 1962 a pripísala si spolu 394 štartov vo Veľkých cenách. So stajňou Brabham sa spájajú nielen slávni jazdci ako napríklad zakladateľ stajne sir John Arthur Brabham, Jacky Ickx, Graham Hill a jeho syn Damon, Carlos Reutemann, Niki Lauda, Nelson Piquet, Martin Brundle a v neposlednom rade taktiež syn zakladateľa David Brabham, ale taktiež zaujímavé mená v managementu stajne. Tými boli napríklad neskorší riaditeľ závodov Formuly 1 Charlie Whiting, Ron Denis, ktorý okrem iného pôsobil v stajni McLaren, ale taktiež nám všetkým dobre známy Bernie Ecclestone, ktorý dlhé roky vykonával funkciu generálneho riaditeľa skupiny Formuly 1 a mal a možno ešte má veľký vplyv na to, akým smerom sa kráľovná motošportu uberala a uberá i dnes. V rokoch 1992–1993 to bola pre zmenu stajňa Lotus, ktorá však bola len tieňom svojej slávnej minulosti, kedy jej súčasťou boli jazdcovia formátu Jima Clarka, Grahama Hilla, Emersona Fittipaldiho, Maria Andrettiho, Carlose Reutmanna, Nigela Mansella, Ayrtona Senny, Nelsona Piqueta, Miky Häkkinena, Johnyho Herberta a Jackyho Ickxe a v 489 Veľkých cenách si dokázali pripísať 165 pódií a z toho 74 víťazstiev. Bohužiaľ jej poslednou Veľkou cenou bola tá v Austrálii roku 1994. Pokus o vzkriesenie v roku 2010 skončil neúspešne a táto dvojročná anabáza tak uzavrela, snáď ale nie naveky, kapitolu Lotusu vo Formule 1. Ďalšou stajňou, ktorá určite stojí za zmienku ako partner spoločnosti Castrol, je stajňa Williams a to síce v rokoch 1997–2005. A práve v sezóne 1997 si Williams pripísal svoj dosiaľ posledný triumf v Pohári konštruktérov, rovnako tak ako v MS Formuly 1 v poradí jazdcov. O tento posledný double sa postaral kto iný, než kanadský uragán Jacques Villeneuve. V rokoch 2000–2004 bol Castrol spojený so stajňou Jaguar Racing F1 Team a bol tak pri jej prvej Veľkej cene Austrálie v roku 2000. Bohužiaľ rovnako tak bol i pri jej "konci", alebo skôr transformácii do podoby, ktorú poznáme dnes. Niektorí z vás už isto vedia, kam mierime. Áno, Jaguar Racing F1 Team sa totiž od roku 2004 volá Red Bull Racing. No a konečne od roku 2017 vzniklo partnerstvo s Renault F1 Team, ktorý sa transformoval na Alpine F1 Team. Toto spojenectvo trvá dodnes a je nutné povedať, že to je silné spojenectvo, keďže v sezóne 2022 si Alpine pripísal celkové 4. miesto v Pohári konštruktérov so 173 bodmi.
Keď sa bavíme ale o Formule 1, potom je vhodné taktiež povedať, že i v kategórii Formula E, presnejšie povedané v seriáli ABB FIA Formula E, má Castrol svoje želiezko v ohni, a to v podobe stajne Jaguar TCS Racing Formula E Team. O tomto partnerstve sme vás už skoršie informovali a aktuálne môžeme povedať, že spolupráca medzi týmito dvoma „subjektami“ stále funguje. Castrol sa vždy snažil hľadať nové cesty a priekopníkov, ktorým by mohol pomôcť posunúť sa na týchto cestách ďalej. A vďaka tomuto prístupu i naďalej spolieha Jaguar na pokročilé oleje a mazivá, špeciálne vyvinuté pre elektromobily. Špecifikum elektromotorov a prevodoviek nasadených do elektro-formulí je to, že tu dochádza k oveľa vyšším otáčkam/treniu ako napríklad pri tradičných spaľovacích motoroch. A práve všetky tieto ťažko namáhané komponenty potrebujú tú najlepšiu ochranu, ktorú im môžu poskytnúť len oleje a mazivá Castrol.
Opusťme ale teraz svet formulí, ale napriek tomu zostaňme pri dvojstopých závodoch, spálených pneumatikách a dramatických okamihoch. Viete, spoločnosť Castrol vníma každý závodný okruh, rýhlostnú skúšku, polygón, alebo čokoľvek iné spojené s rýchlou jazdou a túžbou po víťazstve, ako ten najlepší testovací priestor pre svoje dokonalé produkty. Ku nim ale potrebuje taktiež tých najlepších a najctižiadostivejších partnerov. Prečo? Pretože len túžba po víťazstve a po dokonalosti vás ženie ďalej, len to vás donúti nezaspať na vavrínoch a stále sa vyvíjať. A tak Castrol v seriáli World Rally Championship od roku 2003 podporuje M-Sport Ford WRC Team. Vo svete, kedy musí byť spoľahlivosť vozidla so schopnosťami vodiča v úplnej rovnováhe a na maximálnej úrovni a kde každá stotina sekundy rozhoduje o večnosti a sláve sa napríklad Castrol objavil i ako sponzor tímu slávnej Rallye Dakar, závodov prototypov Le Mans, alebo napríklad slávnej americkej série NASCAR. Aktuálne Castrol ešte pôsobí, čo by partner pri všetkých závodoch značky Renault, ktorými sú napríklad Formula Renault Eurocup, Clio Cup France a Clio Trophy France. Zaujímavosťou je, že Castrol bol napríklad hlavným partnerom i austrálskej Castrol International Rally, ktorá sa v rokoch 1974–1981 jazdila v lesoch okolo Canberry a dnes je známa ako National Capital Rally.
Záverom sa ale ešte poďme presunúť k jednostopovým závodom, kde je Castrol popredným hráčom už od roku 1907, kedy sa išiel prvý závod Isle of Man TT. Počas spolupráce s Hondou, ktorá začala už v roku 1958, bol napríklad pri vzniku progresívnych japonských inovácií, ktoré postupne viedli k rozmachu stále sofistikovanejších technológií pre štvortaktné motory. Od tohto roku sa tak Castrol stal partnerom tímu LCR Honda Castrol MotoGP. Okrem Hondy ale Castrol v kráľovskej kubatúre spolupracuje i s tímom Aprilia Racing MotoGP.
A to by bol len krátky výpočet, naozaj dlhého pôsobenia značky Castrol v oblasti motoršportu. Castrol to nie je len názov. Castrol je tradícia, bohaté skúsenosti, úspech a túžba posúvať sa ďalej. A hlavne posúvať nás ďalej. Odteraz kedykoľvek pôjdete na výmenu oleja vo svojom aute, motorke, lodi, lietadle alebo napríklad na vozidle na Mars, tak si pripomeniete, akou dôležitou súčasťou našich životov oleje Castrol sú. A ako nás všetkých svojim snom Charles Wakefield spojil. Nech sme kdekoľvek, nech robíme čokoľvek, náš ciel je vždy rovnaký. Ísť ďalej.
Text: Miloš Vopátek
Foto: Castrol archív, autorov archív