Príbeh novoročenky 2023
Strieborné šípy Mercedes-Benz. Keď v päťdesiatych rokoch vstúpil tím Mercedes do Formuly 1, v tlači sa o jeho vozidlách písalo ako o Strieborných šípoch, symbole veľkých úspechov, s odkazom na predvojnovú éru nemeckých vozidiel so striebornými hliníkovými trupmi.
Veľká cena Monaka 1955, ktorú znázorňuje náš obrázok, sa im avšak veľmi nepodarila. Z prvej pozície síce odštartoval Juan Manuel Fangio (č. 2), nasledovaný Stirlingem Mossem (č. 6), ale v polovici závodu musel odstúpiť kvôli technickej chybe. Moss prevzal vedenie, ale po dvadsiatich okruhoch ho zradil motor a bol klasifikovaný s veľkou stratou na 9. mieste. K dovŕšeniu pohromy Mercedesu nedošlo ani tretie vozidlo riadené Francúzom Simonom. Samostatnou kapitolou je štart dvojnásobného majstra sveta Alberta Ascariho (na obr. s červenou Lanciou "vykukuje" úplne vpravo), ktorý sa v kvalifikácii vtesnal medzi obidva Mercedesy a po ich odstúpení viedol, ale po šmyku v šikane skončil vo vodách prístavu. Vyviazol len so zlomeninou nosu, avšak o štyri dni neskôr zahynul pri testovaní v Monze. Pre úplnosť dodajme, že GP Monaco 1955 vyhral Maurice Trintignant na Ferrari.
Jiří Rameš
Narodený 1954 v Děčíně. Napriek tomu, že nemá výtvarné vzdelanie, už počas štúdia na strednej priemyselnej škole strojárskej začal jeho kresby automobilov zverejňovať najväčší motoristický časopis Svet motorov (1973). Postupom času jeho práce publikovali i ďalšie časopisy, ako Motoristická súčasnosť, Automobil, AutoTip alebo nemecký Fernfahrer Magazin. Jeho obrazy vlastní veľa českých i zahraničných automobilových závodníkov, manažérov a firiem (mi. na prianie Emersona Fittipaldiho maľoval jeho majstrovský Lotus 72 JPS). Je taktiež autorom farebného prevedenia špičkových závodných formulí Avia a oficiálneho farebného dizajnu vozidiel Škoda Motorsport, ktoré továrenský tím používal do konca osemdesiatych rokov minulého storočia. V posledných rokoch vytvoril celú kolekciu obrazov, s ktorými sa pravidelne stretávate na našich novoročenkách.